VISBY MS278 - Öv100

Go to content
Fartygsbyggen > V


ld.no. 7826788
Signal: SIJM-C6TA7

VISBY 278

Kölsträckt den 15 oktober 1979
Sjösatt den 25 januari 1980
Levererad den 10 oktober 1980.
Dimension: 142,59 M x 24,52 M x 5,50 M. (löa)
Dw.ton: 3500
Maskin: 4 st. GV-B&W 8K45 GUC diesel
Effekt: 21476 KW
Knop: 21
Fartygstyp: Färja
Gudmor: Mariann Nilsson

Levererad till Rederi AB Gotland i Visby. Vid provturen till Visby upptäcktes problem med fartyget, turbinfel, problem med en radar, läckande kylvattenintag samt att hamnen i Visby var alldeles för grund. Hon återvände till Landskrona för att åtgärda felen samt att invänta muddringen av hamnen. Under tiden blev hon upplagd i Slites hamn.
Insatt i trafik mellan Nynäshamn och Visby den 31 maj 1981.
Utchartrad till Sealink British Ferries, England (Sea Containers Ltd) från och med 1989. Avgår den 1 januari 1990 till Göteborg för att byggas om för den nya linjen.
Omdöpt till FELICITY den 10 januari 1990.
Insatt i trafik mellan Fishguard och Rosslare den 5 mars 1990. Omdöpt till STENA FELICITY samma år efter att Stena Line, UK köpt rederiet. Ommålad i Stena Lines färg 1996.
Den 3 juli 1997 är sista dagen i trafik. Avgår till Bremerhaven.
Ankom den 9 juli 1997 Lloyd-Werft i Bremerhaven, Tyskland.
Fartyget byggs om med avgasrening (katalytisk), sidosponsorer runt aktern samt uppfräschning av passagerareutrymmen.
Omdöpt till VISBY den 13 december 1997 och avgår mot Visby. Insatt den 1 januari 1998 i Destination Gotlands trafik mellan Visby och Nynäshamn/Oskarshamn
Omdöpt den 13 januari 2003 till VISBORG. Upplagd den 31 mars 2003 i Kappelshamn och flyttad den 7 april till Visby. Avgick den 4 juli till Öresundsvarvet för översyn och ommålning, därefter upplagd. Såld den 4 juli 2003 till Polska Zeluga i Nassau, Bahamas och omdöpt till SCANDINAVIA, Bahamaflaggad. Ankom den 7 juli 2003 till Remontowa Shiprepair i Gdansk för ombyggnad. Insatt den 16 juli för Polferries mellan Gdansk och Nynäshamn. Insatt i augusti 2005 mellan Gdansk- Visby- Nynäshamn under medeltidsveckan.
 
 
Back to content