Kölsträckt den 15 oktober 1979 Sjösatt den 25 januari 1980 Levererad den 10 oktober 1980. Dimension: 142,59 M x 24,52 M x 5,50 M. (löa) Dw.ton: 3500 Maskin: 4 st. GV-B&W 8K45 GUC diesel Effekt: 21476 KW Knop: 21 Fartygstyp: Färja
Gudmor: Mariann Nilsson
Levererad till Rederi AB Gotland i Visby. Vid provturen till Visby upptäcktes problem med fartyget, turbinfel, problem med en radar, läckande kylvattenintag samt att hamnen i Visby var alldeles för grund. Hon återvände till Landskrona för att åtgärda felen samt att invänta muddringen av hamnen. Under tiden blev hon upplagd i Slites hamn. Insatt i trafik mellan Nynäshamn och Visby den 31 maj 1981. Utchartrad till Sealink British Ferries, England (Sea Containers Ltd) från och med 1989. Avgår den 1 januari 1990 till Göteborg för att byggas om för den nya linjen. Omdöpt till FELICITY den 10 januari 1990. Insatt i trafik mellan Fishguard och Rosslare den 5 mars 1990. Omdöpt till STENA FELICITY samma år efter att Stena Line, UK köpt rederiet. Ommålad i Stena Lines färg 1996. Den 3 juli 1997 är sista dagen i trafik. Avgår till Bremerhaven. Ankom den 9 juli 1997 Lloyd-Werft i Bremerhaven, Tyskland. Fartyget byggs om med avgasrening (katalytisk), sidosponsorer runt aktern samt uppfräschning av passagerareutrymmen. Omdöpt till VISBY den 13 december 1997 och avgår mot Visby. Insatt den 1 januari 1998 i Destination Gotlands trafik mellan Visby och Nynäshamn/Oskarshamn Omdöpt den 13 januari 2003 till VISBORG. Upplagd den 31 mars 2003 i Kappelshamn och flyttad den 7 april till Visby. Avgick den 4 juli till Öresundsvarvet för översyn och ommålning, därefter upplagd. Såld den 4 juli 2003 till Polska Zeluga i Nassau, Bahamas och omdöpt till SCANDINAVIA, Bahamaflaggad. Ankom den 7 juli 2003 till Remontowa Shiprepair i Gdansk för ombyggnad. Insatt den 16 juli för Polferries mellan Gdansk och Nynäshamn. Insatt i augusti 2005 mellan Gdansk- Visby- Nynäshamn under medeltidsveckan.