Sjösatt den 28 oktober 1965. Levererad den 27 april 1966. Dimension: 116,00 M x 19,60 M x 12,13 M Dw.ton: 1500. Maskin: 4 st. 9 cyl. 4-takts enkelverkande Ruston diesel. Maskinbyte 1985 till MAK 9M453 Effekt: 8760 hkr Knop: 18,5. Fartygstyp: Färja. Gudmor: Gunni Krogius.
Levererad till
ABSiljarederiet i Åbo, Finland. Efter visningsturer i Köpenhamn, Stockholm och Helsingfors, sätts hon i trafik den 7 maj mellan Åbo - Mariehamn/Långnäs - Stockholm. Gick på grund den 16 oktober 1966 vid Bogskär. 246 passagerare, 11 personbilar och 25 långtradare fick evakueras med hjälp av sjöbevakningsfartyg och pråmar. Dras flott den 18 oktober och går till Finnboda varv i Stockholm. Där upptäcks 75 meter skadad bottenplåt och vattenskador i inredningen under bildäck. l trafik igen den 17 december 1966. Såld den 6 juli 1970 till Oy Svea Line AB i Åbo, Finland. Byggdes om med fler hyttplatser, från 300 till 353 hytter 1972. Maskin byte i Helsingör den 2 januari - 5 juni. Ny maskin: 4 st. MaK 9M453AK diesel.
Blev den 28 april 1975 registrerad för Svea Line i Mariehamn. Utchartrad den 16 januari 1978 till den 13 mars 1978 till Rederi AB Göteborg-Frederikshavn Linjen (Sessan Linjen). Insatt mellan Göteborg- Travemunde. Insatt på trafik mellan Åbo och Stockholm på sommaren och hösten 1978. Seglade mellan Malmö och Travemunde (Saga-Linjen) i januari 1979. Insatt den 17 februari 1979 mellan Åbo och Stockholm. Registrerad för Oy Svea Line (Finland AIB) i Mariehamn. Chartrad för Forsmarks Kärnkraftsanläggning som logomentsfartyg, maj-juni 1983. Chartrad av B&l Line i Dublin och insatt i trafik mellan Gork - Pembroke Dock under juni - september 1983. Togs snabbt ur trafik då fartyget saknade stabilisatorer. Såld i november 1983 till Oy Jakob Line AIB i Jakobstad i Finland. Insatt på olika ruter mellan Sverige och Finland. Såld den 31 december 1985 till Rederi AIB Sally Oy i Vasa, Finland. Ombyggt vid Oy Wärtsilä Marine AIB i Åbo, Finland, hyttplatserna ökas till 521 och bilantalet från 225 till 265 bilar. Utchartrad och insatt på olika ruter mellan Sverige och Finland Såld i feruari 2001 till RG Line i Vasa, Finland och omdöpt den 1 maj till CASINO EXPRESS. Insatt i trafik mellan Vasa och Umeå som färja och spelfartyg. Överförd till svensk flagga med hemmahamn Umeå. Ombyggd i Estland 2003. Hytter togs bort och ett övre personbildäck byggdes. Insatt på olika ruter. Gick på grund den 24 november 2004 och bogserades till Tallin för att reparera skadan. Blev upplagd i Vasa i augusti 2005.
Såld den 10 juli 2007 till Attar Construktion Ltd. Kingstown, St. Vincent & Grenadmes (Management Jupiter Shipmanagement, registrerad i St. Kitt & Nevis med hemmahamn Basseterre). Omdöpt till C EXPRESS. Såld den 14 augusti 2008 till Dortel Ltd. Aliaga i Turkiet för itt huggas upp. På hösten drog sig turkarna ur affären på grund av all asbest som finns ombord. Såld i april 2010 till Red Line Shipping Ltd. i Majuro på Marshallöarna, omdöpt till KAPTAIN BORIS och satt under Saint Helena-flagg. Omklassat som lastfartyg och satt under Sierra Lioneflagg.
Anlände den 8 maj 2010 till Gadani Beach i Pakistan för att huggas upp.