Levererad till Rederi AB Dalen & Fraternitas (O. Kihlström) i Göteborg. Den 20 december 1951 kolliderade AVANTI i Scheldeflodens mynning med det Amerikanska Liberty-fartyget HARRIET TUBMAN. AVANTI fick en del skador i fören och togs in på varv i Antwerpen till den 4 januari 1952.
På resa den 7 januari 1953 mellan Sorong i Indonesien, till Iwakan i Japan, med last av olja bröts fartyget i två delar öster om Okinawa i en tyfon. Förskeppet sjönk medan akterskeppet höll sig flytande. Besättningen räddades dels av det kinesiska fartyget YEN PING och av det japanska fartyget KANATAN MARU. Akterskeppet tog på släp till varv och ankom Kobe, Japan den 19 januari 1953. Sjöförhör hölls på det svenska konsulatet i Ykohama. Ingenting framkom vid förhöret att något slarv vid byggandet skulle förekommit. Med nytt förskepp och ombyggd till torrlastfartyg, seglade hon igen 1954 med namnet SHINWA MARU och ägd av Taiheiyo Kaiun Co. Ltd. Tokyo, Japan. Såld 1962 till Sanwa Kisen i Japan och omdöpt till SANYO MARU Nol.
Såld 1971 till Overland Trust Bank i Geneve, Schweiz och omdöpt till EUROPE CARRIER. Såld 1973 till E.N. Vintiadis i Grekland och omdöpt till JASNICE. Såld 1978 till W.G. Agostini och omdöpt till ASTRAL. Såld 1982 till Globe Marine Service Co. Jedda, Saud Arabien och omdöpt till NEW VENTURE.
Upphuggen i Spanien 1985 efter att ha varit upplagd och skadad sedan 1982.