Kölsträckt den Sjösatt den 5 december 1980 Levererad den 24 juni 1981 Dimension: 142,32 M x 24,52 M x 5,51 M. (över allt) Dw.ton: 1700 Maskin: 4 st. B&W 8K45 GUC diesel Effekt: Knop: 21 Fartygstyp: Färja
Levererad till Rederi A/B Gotland 1 Visby med namnet GOTLAND. Utchartrad den 25 juni 1981 till Oy Vasa-Umeå AIB i Vasa, Finland och omdöpt till WASA STAR. Insatt den 1 juli 1981 mellan Sundsvall och Vasa. Insatt i februari 1982 mellan Vasa och Umeå. Togs ur trafik den 31 augusti 1982 eftersom de nya ägarna till Vasa båtarna (Enso-Gutzei) påstod att fartyget hade dåliga isegenskaper samt att fartyget inte ingick i avtalet vid köpet av Vasabåtarna. Utchartrad i maj 1983 till Karageorgis Line i Pireus, Grekland. Insatt i trafik, i juni 1983, mellan Patras och Ancona, samt en tur i veckan mellan Ancona och Igoumenitsa. På grund av att Karageorgis sluta att betala charterhyra lades fartyget upp i Patras. Då man var rädd för att fartyget skulle begäras i kvarstad och att en rättegång i Grekland skulle ta för lång tid var man tvingad att kapa fartyget. En svensk besättning reste till Patras och utklädda till servicemontörer kapade man trossarna och låste in sig på kommandobryggan och i maskin. Ankom till Valletta på Malta där den grekiska besättningen kunde lämna fartyget. Avgick Valletta för resa till Landskrona.
Såld 29 aug 1983 till AS Larvik-Fredrikshavnferjen i Larvik, Norge. Avgick den 12 januari 1984 från Landskrona till Larvik. Omdöpt till Peter Wessel och satt i trafik mellan Larvik och Fredrikshavn.
Den 27 juni 1986 kolliderar hon med panamabåten SYDFJORD. Hela besättningen omkommer när panamabåten sjunker. Ankommer Blohm & Voss i Hamburg den 1 september 1988 för att förlängas med 22,5 meter.
Återlevererad från varvet den 27 oktober 1988. Överförd, i januari 1990, till Vard A/S (Larvik Line A/S) i Larvik, Norge. Utchartrad den 1 oktober 1996 till Color Line i Larvik. Ombyggd 1999 med flera hytter vilket reducerade antalet bilplatser. Ombyggd i mars och april 2003 vid Remontowa 1 Polen med stabilitetstankar på skrovsidorna. Insatt i trafik mellan Larvik och Frederikshavn den 11 april 2003. Insatt i trafik mellan Larvik och Hirtshals i april 2006. Fick en mindre brand ombord den 22 mars 2007 och gick till Fredrikshavn för reparation. Åter i trafik den 26 april 2007.
Såld den 19 oktober 2007 till Mediterranean Shipping Company i Italien och omdöpt till SNAV TOSCANA. Avgick från Sandefjord den 19 april 2008. Insatt i trafik mellan Civitavecchia och Olbia (Sardinien). Insatt i trafik i juni 2008 mellan Civitaveccia och Palermo, Sicilien och 2010 mellan Genua, Italien och Palermo. Den 4 februari 2011 sätts hon i trafik mellan Napoli, Italien och Palermo.