Fartygstyp: Closed shelterdäckat fruktlastfartyg med lång back och passagerarehytter.
Levererad till Skibs-A/S Fruit Express Line (Sigurd Herlofsen & Co. A/S) Oslo, Norge.
Såld till Chagres Marine Corp, Panama.
Seglade på banantraden mellan USA och Panama till augusti 1942. Var bland annat det första handelsfartyg som anfölls av japanska u-båtar. Transporterade ammunition mellan Californien och Balboa och bananer i retur. På en av sina resor hade hon 156 torpeder i rummen och handgranater som däckslast. Blev 1943 ombyggd i Brisbane för att frakta 800 soldater och seglade sedan på traden Brisbane-New Guinea- Fillippinerna. Den 5 maj 1945 på resa mellan Leyte och Manilla fick hon order om att assistera USA ångaren POINT SAN PEDRO, som fått maskinhaveri. Ångaren hade även USA ägda fartyget DEUTGAN på släp, även hon med maskinproblem. Fartygen bogserade till New Guinea, en resa på 234 miles med en last av 200 soldater. Från 1940 till 1945 fraktade hon totalt 140 000 last och mer än 16700 soldater på resor som var totalt 327 653 miles.
Återkom till ägarna i Australien den 15 april 1946. Återkom till Kristiansand den 18 juni 1946.
Såld 1959 till Salenrederierna AB i Stockholm, omdöpt till BUCCANERO.
Såld 1965 till Singi Navigation Corp., Taiwan omdöpt till SINTEH REEFER.
Såld i september 1972 till Tung Ho Steel Enterprise Co. Ltd.