Sjösatt den 15 mars 1951. Levererad den 20 juni 1951 Dimensioner: 77,3 M x 12,9 M x 5,0 M Dw.ton: 2910. Efter förlängning: 3525. Maskin: 2 st. 6 cyl.. Atlas Diesel typ M56M Effekt: 1050 EHKR. Knop: 12. Fartygstyp: Open shelterdäckat lastfartyg.
Levererad till Svenska Orient Linjen (Tirfing) i Göteborg. Såld i december 1951 för 4 miljoner Skr till Svenska Amerika Linjen, Göteborg och omdöpt till RYHOLM. Kolliderade 31 oktober 1952 i S:t Lawrencefloden med Schweiszka motorfartyget BASILEA, då hon var på resa med last av bilar och traktorer till Port Alfred. Skadorna blev stora och RYHOLM sjönk. Bärgades och bogserades över Atlanten till Oskarshamns varv för reparation. Återgick till rederiet 24 mars 1954. Kolliderade den 11 oktober 1956 i Elbemynningen med det franska motorfartyget SAINT JACQUES. Även här blev skadorna så stora att fartyget sjönk. Fartyget var på resa med last av styckegods och fosfat till Hamburg. Bärgades den 4 april 1957 men skadorna var så stora att man fick sätta henne på grund den 6 april, varvid hon kantrade när det blev ebb. Inte förrän i början av juni kunde man bogsera in henne till Hamburg för provisorisk tätning. Bogserades vidare till Helsingborgs varv för reparation.
Åter rederiet den 27 mars 1958 men omdöpt till CARLSHOLM. Förlängd 1960 med 13,2 meter på Wärtsilä i Finland. Såld 1967 till Astrovaledor Cia. Nav. i Grekland, omdöpt till ARCHON. Ankom Aviles i Spanien den 29 augusti 1972 för upphuggning, efter att ha sprungit läck i december 1971 utanför La Coruna. Skrotad av José Eres Garcia i Aviles.